Moulting

A living room in disarray, the aftermath of unspoken conversations. Two people writhe, their skins straining to hold the volumes of their bodies. Sinking into suspended animation, two exceptionally candid and rubato performers traverse parallel expressions of a nearly-shared reality, while monsters, uncomfortably near, claw at the walls.


Un salon en plein désarroi, des conversations inexprimés. Deux personnes se tordent, leur peaux ne pouvant accommoder le volume de leurs corps. Plongés dans une animation suspendue, deux interprètes exceptionnellement candides et rubato traversent des expressions parallèles d’une réalité semi-partagée. Des monstres, inconfortablement proches, griffent les murs.

 

Ja Britton Johnson © Trung Dung Nguyen / Lucy M. May © Philip Fortin (video still)

Commissioned for the “Monster’s Ball” edition of the Total Space Party—a Wants & Needs event for Festival TransAmériques—Moulting was created around the question “what or who is a monster?” Lucy M. May and Ja Britton Johnson aka Jigsaw, a veteran Krump dancer, dive into the question, giving weight to movement’s transformative powers. Moulting reflects a search for personal and collective growth and healing. Their performance wrestles with big questions in the face of present day monstrosities.


Commandée pour l’édition «Monster’s Ball» de la Total Space Party, La mue a été créée autour de la question «Qui ou qu’est-ce qu’un monstre?» Lucy M. May et Ja Britton Johnson, alias Jigsaw, un danseur chevronné du Krump, se penchent sur la question et donne du poids aux pouvoirs transformateurs du mouvement. La mue reflète une recherche personnelle et collective de croissance et de guérison. Leur performance se heurte à de grandes questions face aux monstruosités actuelles.

Choreography : Lucy M. May
Performers : Lucy M. May & Ja James Britton
Music : Yield (Distress Test) – Orchestra of Constant Distress

Premiered at The Monster’s Ball, Total Space Party, Festival Transamériques, Montréal, May 31, 2018